Monday, February 2, 2009

..ISLAM SEINDAH SURIA..



Islam itu sangat indah namun ramai yang tidak dapat merasakan keindahannya biarpun oleh umat Islam sendiri. Ini disebabkan kebanyakannya tidak mengerti inti pati daripada ajaran Islam tersebut. Berlaku juga kes orang yang murtad terdiri dari kalangan ustaz dan ustazah. Itulah buktinya bahawa petunjuk iti sebenarnya datang daripada Allah, Dialah yang mamou membolak-balikkan hati manusia dan tiada siapa yang dapat menjamin keimanan seseorang.

Sebenarnya keindahan Islam tidak dapat dicerminkan seratus oeratus pada sikap individu Muslim kerana ramai yang mengaku Muslim tapi dari segi luarannya tiada beza dengan yang bukan Muslim. Kejituan Islam hanya dapat dilihat sebagai contohnya pada akhlak junjungan kita iaitu Nabi Muhammad SAW. Malah kita katakana Islam itu agama penyayang, ia sepatutnya dapat diterjemahkan dalam kehidupan Muslim seluruhnya barulah orang tertarik pada agama yang penganutnya nampak baik.

Fitrahnya manusia menilai manusia dari luarannya seperti ungkapan yang menyatakan “dari mata turun ke hati”; justeru membetulkan sesuatu yang salah dianggap hanya boleh dilakukan oleh orang yang dikatakan berhak sahaja. Contoh yang lebih mudah ialah kita selalu mendengar orang berkata, “kau ni ustazah ke nak tegur-tegur orang?”. Dan tidak kurang juga yang mengamalkan konsep “tidak mahu menjaga tepi kain orang” malah yang lebih teruk lagi ialah yang mengamalkan konsep “tidak apa!” hingga akhirnya masyarakat kita menjadi takut untuk berdakwah, menyeru kepada perkara yang baik dan mencegah daripada perkara yang mungkar dan maksiat. Justeru apabila berlaku kepincangan dalam masyarakat, r amailah yang menunding jari kepada mereka yang dikatakan bertanggungjawab itu. Inilah sebenarnya yang menjadi halangan kepada bersinarnya Islam pada hari ini. Jika kita menyedari akan hakikat ini semua, hendaklah kita mengingatkan diri sendiri bahawa kita berada dalam sebuah Negara Islam, tanggungjawab kita sebenarnya adalah lebih besar dan rumit iaitu kita hendaklah sentiasa menjaga imej Islam bukan sahaja pada diri sendiri malah pada bangsa dan Negara agar agama tidak tercemar atau dicemari!!!

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
aku ada dua mata.. dua telinga.. dua tangan.. satu hidung.. dan yang lain kalau awak nak tau tanya la aku sendiri eh..ahaks.

..AliN..

..DeAL0va..

AlOhAi..

Hai..Sudi-sudikan la korang baca dan komen blog aku.. kalau ada salah dan silap ampun maaf dipinta. Enjoy…