Sunday, February 8, 2009

ADAKAH ANDA MENYAMBUT HARI KEKASIH?


I4 Februari bakal menjelama.. bagi pasangan berkasih, 14 Februari ini mungkin tarikh yang khusus untuk mengeratkan hubungan kasih sayang. Ini kerana, tarikh itu yang juga dikenali sebagai Hari Memperingati Kekasih (Valentine’s Day) amat bererti bagi pasangan yang sedang berkasih.


Adakah anda menyambutnya? Aku tidak meyambutnya kerana aku sedar tiada apa-apa manfaat pun jika kita menyambut. Hari berkasih sayang..sungguh besar kan maknanya..ermmm, tapi kan ada hari ke kalau kita nak berkasih sayang? Bagi aku tiap-tiap hari sayang. Bak kata iklan fair n lovely..TIAP HARI SAYANG..so, tidak perlulah kita menyambutnya..


Kenapa kita nak mengagungkan budaya barat sedangkan jelas ia bertentangan dengan ajaran Islam. Hari ini budaya Valentine menganjurkan orang ramai manghantar kad ucapan kepada buah hati mereka sebagai simbolik dalam menyatakan cinta terhadap seseorang. Budaya ini tidak sepatutnya wujud kerana berkasih sayang bagi Islam tidak terhad kepada golongan tertentu sebaliknya meliputi semua pihak seperti ibu bapa dan keluarga.


Aku teringin menyambutnya, ye la best bagi aku kalau menyambutnya..boleh dapat hadiah daripada buah hati tersayang. Ermm, sape yang tidak teringin kan. tapi aku teringat pulak nasihat mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria. Dia menyeru Umat Islam agar tidak meniru budaya asing dan ternyata bercanggah dan terjerumus ke lembah kemaksiatan. Oleh itu aku tidak sepatutnya menyambutnya kerana sambutan hari kekasih ini tidak ada kena mengena dengan adapt resam dan budaya Melayu atau tata susila orang Timur.

1 comment:

About Me

My photo
aku ada dua mata.. dua telinga.. dua tangan.. satu hidung.. dan yang lain kalau awak nak tau tanya la aku sendiri eh..ahaks.

..AliN..

..DeAL0va..

AlOhAi..

Hai..Sudi-sudikan la korang baca dan komen blog aku.. kalau ada salah dan silap ampun maaf dipinta. Enjoy…