Thursday, February 5, 2009

PENJAGAAN MATA SEMASA MENGGUNAKAN KOMPUTER

Pelajar menggunakan Komputer untuk menyelesaikan kerja harian

Mata antara organ yang penting dalam tubuh manusia. Sekiranya berlaku masalah atau gangguan atau gangguan proses tumbesaran manusia, maka ia menggangu perkembangan mata dan system penglihatan manusia juga.

Semasa penggunaan computer penjaan mata sangat penting untuk menentukan tiada sebarang gangguan. Untuk menggelakkan keadaan ini adalah ambillah masa untuk berehat mata kita. Caranya dengan mengalihkan pandangan dari skrin dan pandanglah objek lain selama 10 saat bagi setiap 10 minit.


selepas itu lakukan pertukaran posisi bekerja. Lakukan pergerakan di kawasan sekeliling sekurang-kurangnya 2 jam selepas menggunakan computer. Ia dapat merehatkan mata dan badan kita.

Kelipkan mata kita selalu. Sekiranya kita kurang berkelip mata boleh mengurangkan kadar penghasilan air mata yang diperlukan untuk melicirkan mata. Kita juga digalakkan untuk mengguna ubat titis mata sekiranya kita menggunakan computer dalam jangka masa yang lama.

kemudian lakukan aktiviti regangan dan meluruskan badan. Kedudukan yang baik membantu menghalang kesakitan di bahagian otot leher dan belakang badan.

Ubahlah kedudukan monitor computer kita. Monitor perlu berada di kedudukan 20 hingga 30 inci dari mata kita.

Jika perlu pakailah cermin mata yang bersesuaian dengan mata kita. Jika kita memakai kanta lekap pastikan cahaya mencukupi bagi membantu kita semasa menggunakan computer.

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
aku ada dua mata.. dua telinga.. dua tangan.. satu hidung.. dan yang lain kalau awak nak tau tanya la aku sendiri eh..ahaks.

..AliN..

..DeAL0va..

AlOhAi..

Hai..Sudi-sudikan la korang baca dan komen blog aku.. kalau ada salah dan silap ampun maaf dipinta. Enjoy…