Wednesday, February 4, 2009

DILEMA BAKAL GRADUAN


segulang ijazah memberi erti buat mahasiswa


Sebagaimana yang kita maklum
kebelakangan ini ekonomi Negara kita merosot akibat kejatuhan ekonomi US. Harga makanan dan barangan terus meningkat. Kita perlu menyelesaikan langkah-langkah yang perlu diatasi untuk tidak membebankan rakyat. Akibat daripada kejatuhan ekonomi kesan ia memberi kesan yang teruk kepada graduan di Malaysia. Jumlah pengangguran semakin meningkat pada setiap tahun.

Bakal graduan serta lepasan graduan risau dengan peluang pekerjaan yang terhad berikutan kejatuhan ekonomi ini. Peuang pekerjaan semakin sempit kerana banyak syarikat terpaksa mengurangkan kos pengeluaran iaitu dengan memberhentikan pekerja atau memberi cuti tanpa gaji. Alternative untuk mengelakkan diri dari pengangguran ialah menceburkan diri dalam bidang keusahawanan, pertanian komersial dan sebagainya.

Apabila kadar pengangguran meningkat kadar peningkatan jenayah juga meningkat. Ini disebabkan oleh aegala kemahuan tidak dapat dipenuhi dan terdorongnya kes ini. Setiap apa yang kita lakukan pasti untuk kebaikan diri sendiri dan tidak kiralah apa yang dilakukan itu mengikut undang-undang ataupun tidak.



No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
aku ada dua mata.. dua telinga.. dua tangan.. satu hidung.. dan yang lain kalau awak nak tau tanya la aku sendiri eh..ahaks.

..AliN..

..DeAL0va..

AlOhAi..

Hai..Sudi-sudikan la korang baca dan komen blog aku.. kalau ada salah dan silap ampun maaf dipinta. Enjoy…