Thursday, January 29, 2009

BERJIMAT ... BERHEMAH ... TINGKATKAN PRODUKTIVITI

Isu kenaikan harga barangan dan perkhidmatan memang sudah menjadi perkara biasa. Lazimnya ia berlaku apabila ada kenaikan harga barang tertentu yang menyebabkan kos barangan dan perkhidmatan lain turut naik. Sebagai contohnya adalah minyak.


Sebagai pengguna kita seharusnya menerima hakikat tersebut biarpun terpaksa menanggung kerugian kerana terpaksa menyediakan belanja lebih berbanding biasa. Kita tidak sepatutnya menjadi mangsa secara kesuluruhannya. Sebagai pengguna, kita perlu bijak dan mempunyai banyak pilihan untuk mengurangkan kesan tekanan ekonomi keluaraga ataupun apa sahaja akibat kenaikan harga.



Islam menganjurkan agar umatnya berjimat dalam semua urusan hidup. Pembaziran amat ditegah kerana menimbulkan banyak kesan buruk kepada diri sendiri mahu pun pada pihak lain.


Sikap berhemah dalam penguruskan keperluan hidup seharian penting diamalkan bagi memastikan kebahagiaan hidup berterusan. Rezeki yang dikurniakan oleh Allah mungkin ditarik balik pada bila-bila masa sahaja. Banyak orang kaya menjadi muflis disebabkan gagal menguruskan harta yang dimiliki.


Untuk menyerap atau menampung peningkatan kos sara hidup akibat kenaikan harga barangan, kita perlu meningkatkan pendapatan. Perkara ini dapat dilakukan dengan meningkatkan produktiviti yang sekaligus meningkatkan pendapatan.


SETIAP PERMASALAHAN ADA JALAN PENYELESAIAANYA!!!

No comments:

About Me

My photo
aku ada dua mata.. dua telinga.. dua tangan.. satu hidung.. dan yang lain kalau awak nak tau tanya la aku sendiri eh..ahaks.

..AliN..

..DeAL0va..

AlOhAi..

Hai..Sudi-sudikan la korang baca dan komen blog aku.. kalau ada salah dan silap ampun maaf dipinta. Enjoy…